kryzys copywritera

Kryzys copywritera, czyli jak poradzić sobie z brakiem weny?

Wyobraź sobie, że właśnie otrzymałeś zlecenie i masz za zadanie napisać artykuł blogowy. Zrobiłeś research, zaparzyłeś ulubioną kawę i jesteś gotowy. Zegar tyka, odmierzając kolejne minuty, a Twoje dzieło nadal nie powstało. O zgrozo! Udało Ci się napisać tylko kilka zdań. Pewnie wiesz już, że nadszedł on…kryzys! To zatem najlepszy czas, żeby zapoznać się z tym artykułem. Ma on na celu odpowiedzieć na pytanie, jak radzić sobie z brakiem weny i zażegnać trudności z pisaniem.

Co znajdziesz w tym artykule?

Po pierwsze: zwróć uwagę na rozpraszacze

Kryzys twórczy nie ustępuje, a Twoja frustracja rośnie? Być może przyczyną są otaczające Cię rozpraszacze. Kiedy zasiadasz do pisania, warto się ich pozbyć. Efektywnej pracy nie sprzyja nieustanne spoglądanie na ekran telefonu w poszukiwaniu newsów czy odwiedzanie social mediów. Najlepiej jest odłożyć urządzenie na bok i wyciszyć powiadomienia. Zasada ta dotyczy również Twojej skrzynki mailowej, która na czas pracy nie powinna zaprzątać Ci myśli.

Drugą sprawą jest analiza Twojego otoczenia w realnym życiu. Kiedy już zaczynasz proces pisania, warto mieć przy sobie tylko narzędzia niezbędne do pracy, takie jak komputer, laptop czy zeszyt z notatkami. Uporządkuj miejsce wokół siebie i pozbądź się zbędnych przedmiotów, które mogą odwracać Twoją uwagę od tworzenia. Im mniej dodatkowych bodźców, tym lepiej!

Po drugie: stwórz plan treści

Odrobiłeś lekcję pierwszą: masz porządek na biurku, a Twojej pracy nie przerywa ekran smartfona,. Nadal nie udało Ci się jednak odblokować weny twórczej? Postaraj się stworzyć jak najdokładniejszy plan pracy. O ile oczywiście nie uczyniłeś tego wcześniej. To pomoże Ci nakreślić schemat treści i być może będzie Ci łatwiej realizować go punkt po punkcie. Możesz pokusić się też o stworzenie mapy myśli – wystarczą krótkie stwierdzenia, refleksje, które rozwiniesz, tworząc wartościowy tekst dla swoich odbiorców. Twój content plan był gotowy jeszcze zanim przystąpiłeś do pracy? Nie szkodzi! Ta rada nadal jest zasadna, bo warto zajrzeć do niego ponownie i przeanalizować, co warto w nim jeszcze zmienić.

Nie bagatelizuj też roli wcześniejszego researchu i swoich inspiracji. Wróć do zgromadzonych materiałów, przeglądając je ponownie. Być może to pozwoli odblokować Ci Twoje myśli, które zamienisz w zdania artykułu.

Po trzecie: zadbaj o odpoczynek

Nic nie działa na człowieka tak dobrze jak krótka przerwa od obowiązków. Podczas pracy twórczej jest ona szczególnie istotna. Jeśli od godziny męczysz się z tworzeniem kolejnych zdań, to bardzo prawdopodobne, że kolejne minuty nie przyniosą zwrotu akcji. Lepiej jest złapać dystans, wstać, przejść się po biurze czy pokoju lub przewietrzyć głowę na balkonie. Pamiętaj jednak, żeby rady tej nie stosować co 10 minut, wykorzystując do przerwy ekran smartfona. To może prowadzić do pułapki, którą są wspominane w punkcie pierwszym rozpraszacze!

To ciekawe!

Potrzebujesz wsparcia podczas pisania treści, bo trafił Ci się temat, który nie jest Ci bliski? Zapoznaj się z naszym artykułem: Jak piszę na tematy, na których się nie znam, czyli research w pigułce.

Kryzy weny twórczej u copywritera nie mija? Oto kilka sprawdzonych rad

Być może u Ciebie zadziałają również inne sposoby, które warto wypróbować w przypadku problemów z pisaniem. Mowa tu chociażby o całkowitej zmianie otoczenia pracy. Pomyśl o przytulnej restauracji albo przydomowym ogródku – czy praca w takich warunkach może stać się inspirująca? Być może inna perspektywa wpłynie też pozytywnie na Twój proces twórczy.

Zastanów się również, czy nie jesteś zbyt zmęczony i otoczony zbyt wieloma bodźcami. Może warto zamknąć laptopa i odpuścić sobie pisanie, żeby wrócić do niego ze zdwojoną siłą kolejnego dnia? Jeśli możesz, wykorzystaj czas resetu na ulubione zajęcia. Może być to trening, relaksująca kąpiel, lektura książki, seans filmowy albo spotkanie z bliską osobą, która zawsze potrafi poprawić Ci nastrój. Niech towarzyszy Ci myśl, że jutro będzie lepiej!

Nigdy nie zostawiaj też zleceń na ostatnią chwilę. To dodatkowo wzmacnia Twoją frustrację, kiedy dopada Cię niemoc twórcza, a Ty nie masz już czasu, by złapać dystans i pozwolić sobie na przerwę. Zawsze zadbaj o zapas terminowy – na tyle, na ile to możliwe.

Warto pamiętać, że niestety blokada twórcza może być czasami wynikiem głębszych problemów, takich jak stres, nadmierny perfekcjonizm czy problemy osobiste. Wówczas zrozumienie przyczyny kryzysu weny może być kluczem do jego rozwiązania.

Jak nie dopuścić do kryzysu weny twórczej u copywritera?

Jest wiele sposobów na to, żeby odblokować wenę i tym samym stworzyć dobry materiał, ale pamiętaj też, że lepiej zawsze zapobiegać niż leczyć. Jeśli chcesz uniknąć częstych problemów z pisaniem treści, pamiętaj o regeneracji i wypoczynku. Zwróć uwagę na swoją dietę, postaw na ruch i dobierz aktywność fizyczną, która sprawia Ci radość.

Dbaj o pokłady kreatywności i dobrą kondycję twórczą. Rozwijaj swoje pasje, czytaj książki, oglądaj wartościowe filmy, słuchaj dobrych podcastów. To wszystko pozwoli Ci rozwijać horyzonty i poszerzać zasób słownictwa. W końcu słowo ma moc i jako copywriter wiesz o tym najlepiej!

A czy Ty masz swoje sposoby na kryzys pracy twórczej? Podziel się nimi w komentarzu! 

Podziel się swoją opinią
Joanna Duplaga
Joanna Duplaga

Pisaniem zajmuję się już od sześciu lat. Swoją przygodę z copywritingiem zaczęłam w serwisie Giełda Tekstów, realizując nieśmiało niewielkie zlecenia. Dzisiaj współpracuję z wieloma firmami, prowadzę m.in. fanpage Climb.pl - największego serwisu wspinaczkowego w Polsce. Prowadzę też swój blog, na którym dzielę się pasją do tworzenia ręcznych dekoracji (www.robotki-handmade.pl).

Artykuły: 35

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

osiemnaście − 3 =