Pytanie o ilość wystukanych literek w ciągu dnia powtarza się jak mantra. Copywriterzy porównują się w ten sposób do siebie, zleceniodawcy szukają najlepszego, czyli w ich odczuciu często najszybszego tekściarza. Powstaje pewna presja, która każe copywriterowi napisać tyle i tyle, by nie odstawać od średniej. Czy rzeczywiście tak jest i czy to dobry kierunek? Ile znaków dziennie w rzeczywistości jest w stanie napisać copywriter?

 

Wszystko zależy rodzaju treści

Oczywistym jest, że ilość napisanych tekstów jest zależna od ich rodzaju. Jeśli mówimy o preclach, które nie mają właściwie żadnej wartości merytorycznej i służą głównie robotom, w ciągu dnia można napisać ich ogromną ilość. Precle są krótkimi tekstami, nie wymagają researchu ani żadnego szczególnego przygotowania, piszą się więc niemal „z automatu”.

Sprawa komplikuje się jednak, gdy mamy zlecenie na obszerny artykuł sponsorowany. Wymaga on solidnego researchu, dobrego przygotowania, działania według jakiegoś planu. To już nie jest precel, którego piszesz, drugim okiem patrząc na TV. Tutaj musisz się porządnie skupić, czas przygotowania takiego tekstu będzie o wiele dłuższy.

Trudno jest wyciągnąć średnią mówiącą o tym, że w ciągu godziny copywriter jest w stanie napisać np. 5000zzs. Zupełnie czym innym jest 5000zzs precli, w których większość stanowią jakieś kluczowe frazy, a czym innym jest 5000zzs artykułu czy poradnika, niosącego za sobą dużo merytorycznej treści.

 

Ważna jest tematyka

Choćbyśmy się nawet bardzo starali, nie jesteśmy w stanie posiąść całej wiedzy tego świata. Tak to już jest, że w jakiś tematach czujemy się lepiej, w innych o wiele gorzej. Miłośnicy sztuki bezkońca mogą pisać o obrazach i dekoracjach, podczas gdy zapaleni kierowcy z miłością opiszą kolejne udogodnienia w najnowszym Ferrari. Wniosek z tego jest taki, że pisząc na tematy, na które mamy dużo do powiedzenia i w których dobrze się czujemy, jesteśmy w stanie napisać nawet o połowę więcej niż pisząc w tym samym czasie na tematy, których w ogóle nie czujemy. Jasne, że trafiają się i takie zlecenia! Trzeba jedynie pamiętać o tym, że prawdopodobnie przygotowanie treści zajmie o wiele więcej czasu.

 

Grunt to dobre nastawienie!

To, ile copywriter jest w stanie napisać w ciągu dnia jest zależne również od.. dnia! Są przecież dni, w które czujemy się lepiej, w inne o wiele gorzej. Przy dobrym nastawieniu, wyspaniu się i ogólnie dobrej formie copywriter napisze np. 20 000 zzs, podczas gdy w tym samym czasie, ale w trakcie choroby czy po nieprzespanej nocy napisze tylko 10 000zs. I to jest ok!

 

Kiedy czas goni..

Nie ma się co oszukiwać.. Kiedy deadline się zbliża, każdy copywriter potrafi się spiąć, żeby zdążyć na czas. Najlepiej jednak tworzone są teksty, na które ma się odpowiednią ilość czasu. Copywiter z czystymi myślami, bez presji czasu na sobie, tworzy o wiele lepiej i swobodniej. Czasem lepiej jest poświęcić na tekst o dzień- dwa dni więcej, ale dopieścić go pod każdym względem niż oddać tekst niedopracowany, pisany bardziej na ilość znaków niż na jakość.

 

Powiedz mi, gdzie pracujesz..

Miejsce pracy ma ogromne znaczenie, ale nie jest kwestią uniwersalną. Każdy z piszących ma swoje ulubione miejsce pracy. Jedni piszą przy biurku, inni na balkonie, a jeszcze inni w ogrodzie. Jedni lubią ciszę, innych inspiruje kawiarniany gwar. To wszystko jest kwestią indywidualną. Zdecydowanie najlepsze teksty powstają w miejscu, gdzie najlepiej się czujemy. Oczywiście, nie zawsze możemy sobie zapewnić 100% komfortu, ale jeśli jest taka możliwość, to warto z niej skorzystać.

 

Dzień pracy copywritera

Powiedzmy sobie szczerze, copywriter nie jest w stanie pisać przez 8 h dziennie każdego dnia. Praca copywritera to zupełnie coś innego niż praca w sklepie, na budowie czy w dowolnym innym miejscu. W pracy copywritera nie pracuje się fizycznie, ale umysłowo i to najściślejszym tego słowa znaczeniu. Kreatywność ma swoje ograniczenia, dlatego tak ważne jest, by nie przekraczać tej magicznej granicy. Każdy ma ją gdzieś indziej- jeden copywriter przy 10 000 zzs, inny przy 20 000zzs. Po przekroczeniu tej granicy pojawia się groźne wypalenie zawodowe.

 

Dużo nie znaczy lepiej

Czy dobry copywriter to ten, który napisze najwięcej w ciągu dnia? Nie! Dobry copywriter to ten, który napisze najwięcej wartościowej treści, która spełni oczekiwania klienta. Czasem lepiej jest napisać mniej, ale z dbałością o każde słowo. W taki sposób powstają prawdziwe majsterszyki w dziedzinie choćby ofert sprzedażowych.

 

Podsumowując..

Czy można wyciągnąć jakąś średnią ilości znaków, które copywriter pisze w ciągu dnia pracy? Zdecydowanie niemożliwe jest podanie konkretnej liczby, a jedynie Widenków. Ilość wystukanych dziennie znaków waha się zwykle od 10 000 do 20 000zzs, choć zdarzają się oczywiście przypadki poniżej i powyżej tej granicy. Pamiętaj, że nie liczy się ilość znaków, a ich jakość. I tego się trzymajmy!