Kto z nas nie lubi bajek? Znamy je od dziecka, każdy ma swoją ulubioną. Zazwyczaj mają szczęśliwe zakończenie i wywołują pozytywne emocje. Jaki to ma związek z copywritingiem? Ogromny! To właśnie storytelling, czyli pewien sposób na zbudowanie autentycznej relacji z odbiorcą poprzez tekst. Brzmi dziwnie? Zaraz wszystko Ci wytłumaczę.

Dawno, dawno temu…

Czym właściwie jest storytelling? Wyobraź sobie, że masz przed sobą dwie oferty sprzedażowe jednego produktu. Niech to będą buty do chodzenia po górach. Jeden opis opisuje dokładnie techniczne parametry, rodzaj podeszwy, zastosowanej membrany i milion skrótów, których znaczenia nawet nie rozumiesz. Brzmią dobrze, ale w żaden sposób nie wpływają na Twoją wyobraźnię. Masz jeszcze drugi opis. Zaczyna się historią o tym, jak wspaniałe są góry i jak dużo wysiłku trzeba włożyć w zdobycie tego wymarzonego szczytu. W ten sposób w Twojej głowie układają się pewne obrazy i chcąc czy nie chcąc, nawiązujesz pewną relację z twórcą tego opisu czy ze sprzedawcą tego towaru. Efektem jest Twoje żywe zainteresowanie się ofertą, więc cel został osiągnięty.

 

Po co mi relacja?

Myślenie, że produkt trzeba po prostu sprzedać i zapomnieć jest błędne. Tworzysz treści nie po to, by zostały zapomniane. Twoje teksty mają wpadać w pamięć, tworzyć pozytywne skojarzenia. Tylko żywa relacja z klientem sprawi, że będzie on do Ciebie wracał. Dotyczy to produktów, ale także Twoich tekstów. Najlepszym sposobem na zbudowanie relacji z drugą osobą jest opowieść i jest to naprawdę udowodnione przez naukowców od lat badających połączenia neuronów w naszych mózgach.

 

Czym więc jest ten storytelling?

Storytelling, przechodząc do rzeczy, jest używaniem pewnej opowieści, historii do zbudowania autentycznej więzi i relacji z odbiorcą. Chodzi o to, by odbiorca czuł się emocjonalnie związany i utożsamiony z daną usługą czy produktem. Chodzi o wywołanie emocji, poruszenie wyobraźnią, stworzenie jakichś wyobrażeń na dany temat. Pamiętaj, że bez emocji nie ma dobrego tekstu.

W ogóle nie ma żadnego dobrego dzieła. Czy muzyka może być dobra, jeśli nie wywołuje w Tobie żadnych emocji? Nie. Tak samo jest z tekstem.

Istotą storytellingu jest autentyczność. To nie może być historia wyssana z palca, wymyślona i zupełnie nierealistyczna. Chodzi o to, by odbiorca poczuł, że tak, zgadza się z tym, rozumie, uczestniczy w tym całym sobą. Najważniejsze jest przesłanie, które decyduje o tym, czy dany tekst zainteresuje klienta, czy nie.

Pamiętaj- o wszystkim można mówić w piękny sposób. Wystarczy tylko dobrać odpowiednie słowa, stworzyć właściwą otoczkę i nawiązać prawdziwą więź z odbiorcą.