
Jakich zmian w SEO spodziewasz się w 2022? Co robić, aby nadal być skutecznym pozycjonerem?
Choć może to dziwne, nie spodziewam się żadnych zmian. Od lat Google próbuje dostarczać internautom najlepsze treści. Od dawna chce wyeliminować linki pozyskiwane płatnie, zaplecza służące wyłącznie pozycjonowaniu i thin content. Jednak nie udaje mu się to w 100%. Dlatego do tej pory jest na rynku miejsce dla Black Hat SEO.
Żeby być skutecznym pozycjonerem potrzeba jak kilku rzeczy:
- krytycznego podejścia – nie chodzi o to, aby wszystko negować albo przeciwnie – wszystko kopiować od konkurencji; dobry pozycjoner musi myśleć i analizować co robi, a także w razie potrzeby reagować dynamicznie;
- miłości do danych – dzisiaj SEO już nie opiera się na intuicji, a na danych; data-driven to od kilku lat konieczność, a dla tych, co potrafią poprawnie analizować dane, nie zabraknie pracy i sukcesów;
- chęci eksperymentów – tutaj jest nieco trudniej, bo ciężko przeprowadzać badania na stronie klienta; ale nie widzę możliwości, aby w inny sposób zdobywać przewagę konkurencyjną.
Czy wyszukiwanie głosowe będzie trendem w 2022? Jak wyszukiwanie głosowe wpłynie na tworzenie treści?
Wyszukiwanie głosowe i coraz dokładniejsze sugestie podczas wpisywania fraz już mają ogromny wpływ na treści. Są one dłuższe i bardziej szczegółowe niż słowa kluczowe używane kilka(naście) lat temu. Bardzo często na tak szukane tematy pojawiają się różnego rodzaju „przeszkadzacze”, które mają zatrzymać internautę na stronie wyników wyszukiwania. Może to być lokalny trójpak, fragment z odpowiedzią (feature snippet) czy boks z video. Przez to wyniki organiczne spadają niżej i mniej osób się z nimi zapozna.
Walka o obecność we fragmencie z odpowiedzią także wymaga nieco innego podejścia do treści. Mniej sprawdza się lanie wody i liczba znaków, a bardziej umiejętność formułowania zwięzłych odpowiedzi. Z drugiej strony to wszystko jeszcze bardziej podkreśla, jak ważne są intencje wyszukiwania, a także zrobienie researchu przed optymalizacją strony pod wybraną frazę.
Narzędzia, z których korzystam, to:
W swojej pracy korzystam z przeróżnych platform, bo zakres moich obowiązków jest bardzo szeroki. Jeśli miałabym się skupić tylko na narzędziach, które wspierają tworzenie treści, to lista wygląda następująco:
- SEMSTORM – służy mi do planowania, pisania, analizy konkurencji i kontroli efektów; mam też dostęp do kilku funkcji w bardzo wczesnej wersji, z których korzystam codziennie, namiętnie, bardzo ułatwiają mi pracę i nie mogę się doczekać, aż przekażemy je naszym klientom 😉
- Google Search Console – ogólnie uważam, że to must-have;
- Google Analytics – narzędzie analityczne, ale bez niego nie może się obyć żaden marketer;
- StreamYard – tworzę sporo edukacyjnych treści video i to narzędzie pozwala mi puszczać live na nasze firmowe kanały;
- Canva (+czasem Affinity Design) – obrabiam tam wszystkie grafiki do tworzonych przeze mnie treści;
- ClickUp – program do planowania pracy, z którego korzystamy; bez niego dawno bym się pogubiła.
Czy linki w 2022 wciąż mają znaczenie? Gdzie i jak je pozyskiwać?
Tak, mają duże znaczenie. Warto dbać i o linki wewnętrzne, i zewnętrzne, żeby działania SEO były skuteczne.
Czy bez linków można pozycjonować stronę? Czasem tak! Jest na to wiele przykładów. Cały proces trwa dłużej, jest trudniejszy, wymaga lepszej treści i perfekcyjnej optymalizacji. A i tak może się okazać, że w konkurencyjnych branżach trzeba zainwestować w linki.
Jest wiele sposobów na ich pozyskanie. Ja dzielę je na link building i link earning (baiting). Pierwszy to wszelkiego rodzaju wpisy gościnne i sponsorowane, zaplecza i PBN-y oraz kupione linki. To także odnośniki z katalogów, na forach, w komentarzach czy socialach. Chodzi bowiem o to, aby profil linków był jak najbardziej zbliżony do naturalnego, powstałego bez udziału pozycjonera.
Mamy też link earning, czyli zdobywanie linków. To dobra strategia, gdy mamy treści wysokiej jakości, którymi ludzie chcą się dzielić. To trudniejsze podejście, ale zazwyczaj odnośniki pochodzą z wyższej jakości stron i mogą przekazać więcej mocy.
Autor: Milena Majchrzak, Semstorm.com

Jakich zmian w SEO spodziewasz się w 2022? Co robić, aby nadal być skutecznym pozycjonerem?
Spodziewam się obniżania znaczenia linków w procesie pozycjonowania i ustalania rankingu domeny na rzecz sygnałów związanych z użytecznością i zachowaniem użytkowników. Jak co roku, bardzo ważną kwestią będzie odpowiednio rozbudowany serwis oraz ilość i jakość treści, która się w nim pojawi. Mam też nadzieję, że Google dopracuje swoje algorytmy, które bardzo często wypychają do „topów” bardzo duże i „zaufane” domeny, które niestety, ale często posiadają niskiej jakości, a wręcz sparafrazowane treści.
Czy wyszukiwanie głosowe będzie trendem w 2022? Jak wyszukiwanie głosowe wpłynie na tworzenie treści?
Wyszukiwanie głosowe pojawia się jako nadchodzący trend już od kilku lat. Nie jestem pewny, czy będzie to trendem w 2022 roku. Według mnie jest to aspekt, który już teraz zakorzenił się w nawykach części społeczności Internetu. Bardzo dobrze widać to po prostu w danych dotyczących słów kluczowych. Zmiany związane z wyszukiwaniem głosowym łączą się z obecnym naciskiem na rozbudowane i wartościowe treści. Bowiem ich odpowiednie rozbudowanie pozwala na wyszukiwanie ich z wykorzystaniem rozbudowanych zapytań z komend głosowych .
Narzędzia, z których korzystam, to:
Jako seowiec, w swojej codziennej pracy używam naprawdę wielu narzędzi. Nieodłącznymi kompanami są oczywiście Excel i Word, w których przygotowuję informacje i dane dla moich klientów, ale także Google Analytics i Search Console (analityka) czy Google Tag Manager. Jeśli chodzi o komercyjne narzędzia SEO, to najczęściej korzystam z programu SiteBulb, w którym wykonuję audyty i zbieram dane techniczne na temat witryny oraz Ahrefs.com, który wspomaga mnie w analizie linków i słów kluczowych.
Czy linki w 2022 wciąż mają znaczenie? Gdzie i jak je pozyskiwać?
Linki nadal mają znaczenie, zmienia się jednak sposób ich pozyskiwania. Od kilku już lat możemy zaobserwować znaczącą zmianę w kwestii pozyskiwania linków. Zmiany w algorytmach Google oraz w branży SEO powodują, że coraz większą uwagę poświęca się pozyskiwaniu jak najbardziej wartościowych linków.
Obecnie wiele agencji budowanie linków opiera o artykuły sponsorowane, które po prostu się kupuje . W chwili obecnej jest to sprawdzona metoda na pozyskiwanie linków dla większości małych i średnich firm, która przynosi poprawne efekty. Można tutaj jednak zauważyć, że w Polsce również, coraz mocniej rozwija się trend pozyskiwania linków w oparciu tworzenie wartościowego contentu, co cieszy .
Autor: Łukasz Suchy, Suprime.pl

Jakich zmian w SEO spodziewasz się w 2022? Co robić, aby nadal być skutecznym pozycjonerem?
Nie spodziewam się zasadniczych zmian w SEO. W większości wypadków Google będzie kontynuować swoje praktyki. Natomiast przewiduję mocniejszy nacisk algorytmów wyszukiwarek na treści rozwiązujące problemy użytkowników – czyli content marketingu. Rok 2022 minie pod znakiem jeszcze głębszej analizy danych zbieranych od użytkowników. Spodziewam się, że firmy, które dobrze odrobią tę lekcję (w bieżącym roku jest np. planowane wyłączenie w przeglądarce Chrome zbierania ciasteczek) mogą uzyskać dużą przewagę nad konkurencją.
Czy wyszukiwanie głosowe będzie trendem w 2022? Jak wyszukiwanie głosowe wpłynie na tworzenie treści?
Wyszukiwanie głosowe staje się coraz powszechniejsze. Wpływa na to zwiększająca się dostępność asystentów głosowych jak i rosnąca przewaga ruchu z urządzeń mobilnych. Łatwość wyszukiwania głosowego wpływa na zakres pytań zadawanych wyszukiwarkom. Spodziewam się, że skutkiem tego będzie tzw. „wydłużenie się ogona”, czyli większa liczba długich i szczegółowych zapytań. Zyska na tym ten, kto będzie posiadał treść wyczerpującą potrzeby użytkownika. Może się to przełożyć na wzrost wartości długich i precyzyjnych artykułów.
Narzędzia, z których korzystam, to:
Poza standardowymi narzędziami znanymi wszystkim związanym z SEO używam coraz częściej własnych narzędzi. Pozwalają one nie tylko przyśpieszyć pracę i ją zautomatyzować, ale także łączyć dane z wielu źródeł i wnioskować na tej podstawie. Budowanie i wdrażanie takich rozwiązań będzie moim zdaniem kluczowe w 2022 roku.
Czy linki w 2022 wciąż mają znaczenie? Gdzie i jak je pozyskiwać?
Oczywiście tak. Minęły czasy, kiedy sukces można było osiągnąć tylko dzięki linkom. Obecnie pozyskiwanie linków jest jednym z wielu elementów. W branżach o wysokiej konkurencyjności pozyskiwanie linków jest koniecznością. Jak pozyskiwać linki? Coraz większą wagę ma tworzenie wartościowych treści, np. raporty czy poradniki. Warto zastanowić się, jakie narzędzia mogą wesprzeć naszych użytkowników. Dobrym przykładem są różnego typu kalkulatory (od BMI po ubezpieczenie czy wysokość pensji).
Autor: Sebastian Mioduszewski, Pracuj.pl

Jakich zmian w SEO spodziewasz się w 2022? Co robić, aby nadal być skutecznym pozycjonerem?
Na pewno będziemy mieli kolejne przetasowania w serpach mające na celu dostosowanie pozycji do intencji zapytań, co mamy zresztą już od dłuższego czasu i raczej w tym aspekcie nic się nie zmieni w tym roku.
Kolejnym tematem, który będzie modny w 2022 r., to Core WebVitals (CWV). Biorąc pod uwagę, jak wyglądało „wdrożenie” Mobile First Index, myślę, że warto już zwracać uwagę na ten aspekt. Jednak według mojej oceny, przełomowy będzie kolejny rok., dlatego w 2022 r. warto być już dostosowanym do CWV.
Zakładam, że sztuczna inteligencja to obszar, który będzie się rozwijał zwłaszcza w aspekcie przetwarzania danych na język naturalny.
Czy wyszukiwanie głosowe będzie trendem w 2022? Jak wyszukiwanie głosowe wpłynie na tworzenie treści?
Biorąc pod uwagę, że język polski jest raczej skomplikowany i na dzień dzisiejszy w formie pisanej Google sobie z nim jeszcze nie radzi, to wątpię, czy na naszym rynku coś w tej kwestii się zmieni. W Polsce to raczej kwestia czterech może pięciu lat, patrząc zwłaszcza na to, ile czasu Google zajęło „wprowadzenie” Mobile First Index. W przypadku krajów anglojęzycznych sytuacja jest diametralnie inna i już jak najbardziej będzie można dostrzec pierwsze istotne ruchy w tym obszarze.
Czy sam mechanizm wpłynie na tworzenie treści? Myślę, że tutaj nastąpi przede wszystkim skrócenie tekstów, ponieważ nikt nie będzie chciał otrzymać elaboratu na kilkaset słów, zadając jedynie proste pytanie. Raczej to będą odpowiedzi liczące do kilkudziesięciu słów.
Narzędzia, z których korzystam, to:
Mój „Set” narzędzi jakoś szczególnie nie odbiega od standardu
- Senuto – Polskie narzędzie umożliwiające bardzo szeroką analizę widoczności domen pod względem widoczności fraz oraz analizę samych fraz. Wsparcie obszaru contentowego w zakresie doboru fraz do tworzonych tekstów. Plus dodatkowo dosyć fajnie działający monitoring pozycji fraz, uwzględniający Direct Answer oraz mapy Google.
- Ahrefs – Tutaj głównie wykorzystuję to narzędzie w obszarze link buildingu i weryfikacji jakości domen do pozyskania. W zasadzie pokrywa w całości ten obszar. Dodatkowo też mam jeden projekt dodany do monitoringu pozycji dla porównani z Senuto.
- SurferSEO – Wsparcie w zakresie przygotowywania specyfikacji dla copywriterów. Głównie w połączeniu z Senuto tutaj pracuję.
- Screaming Frog – Analiza struktury oraz techniczna serwisu.
- Narzędzia Google (GSC, Analityka) – poziom indeksowania, realny ruch oraz mierzenie konwersji.
Czy linki w 2022 wciąż mają znaczenie? Gdzie i jak je pozyskiwać?
Czy linki mają znaczenie w 2022r.? Myślę że zdecydowanie tak. Tylko to też należy traktować jako jeden z „klocków” całej układanki SEO. W jaki sposób je pozyskiwać? Najlepiej byłoby za darmo, co w przypadku części firm jest wykonalne, czy to w zakresie kontaktu z partnerami, czy działań w zakresie informacji prasowych. Jednak często to nie starcza i wówczas należy przeznaczyć na takie działania część swojego budżetu. W tym przypadku działam we współpracy z następującymi partnerami: Linkhouse, Orion Media, WhitePress, TrustLuna, Off Site. Plus w zakresie PBN, które przeżywają ponownie renesans swojej świetności TarantulaSEO. Dodatkowo też budujemy swoje zaplecza.
Autor: Paweł Halicki, InPost

Jakich zmian w SEO spodziewasz się w 2022? Co robić, aby nadal być skutecznym pozycjonerem?
Nie spodziewamy się na tym polu jakiejś szczególnej rewolucji. Możemy co prawda zaobserwować wzrost znaczenia wyszukiwania głosem, czy wizualizacji contentu – jednak w naszej opinii nadal dominować będą podstawowe kwestie, na które być może niektórzy zaczną zwracać po ostatnich algorytmach większą uwagę. Mam tu na myśli choćby korzystanie z analityki (choćby w zakresie analizy ścieżek zakupowych czy konwersji wspomaganych), skupienie się w szerszym stopniu na użyteczności strony, czy też większym urozmaiceniu zawartych na niej treści (przeplatanych nie tylko infografikami lub powiązanymi wpisami, ale również boksami produktowymi oraz materiałami video), tworzonych zgodnie z zasadą E-A-T. Marketingowe „SXO” powinno zatem stać się rzeczywistym działaniem na każdej pozycjonowanej domenie😊.
Czy wyszukiwanie głosowe będzie trendem na 2022? Jak wyszukiwanie głosowe wpłynie na tworzenie treści?
Obecnie na każdej praktycznie stronie (niezależnie od branży) widać już dominujący ruch użytkowników mobilnych, a ciągły pęd i coraz większa chęć jeszcze szybszego dostępu do informacji sprawia, że tym chętniej wspomagamy się asystentem głosowym. Co za tym idzie – dalszy wzrost korzystania z wyszukiwarki za pomocą mowy, będzie wymagać tworzenia jeszcze lepszej jakości i dopasowanych do zapytań użytkownika treści.
Narzędzia, z których korzystam, to:
Do badania widoczności danej domeny wykorzystujemy głownie Google Search Console oraz Google Analytics, analizując m.in. ruch organiczny i konwersje oraz docelowe podstrony każdego serwisu. W poszukiwaniu wartościowych słów kluczowych pomaga nam – oprócz GSC, także i KeyWord Hero (w przypadku naszych Klientów – instalujemy jego darmową wersję każdemu z nich oraz namawiamy na zakup przynajmniej podstawowego pakietu). W dobieraniu fraz dla problematycznych branż (np. leczenia uzależnień) posiłkujemy się też Ahrefs, natomiast w pozostałych przypadkach matrycę słów kluczowych pod daną ofertę/kategorię produktów przygotowujemy na podstawie haseł znalezionych przy pomocy popularnych darmowych narzędzi, jak: Answer The Public, Ubersuggest czy Google Trends (przepuszczając je następnie przez Google Keyword Planner dla sprawdzenia popularności). Dla analizy strony pod kątem SEO i Link Buildingu niezawodne są zaś Screaming Frog, Surfer SEO oraz Ahrefs.
Czy linki w 2022 wciąż mają znaczenie? Gdzie i jak je pozyskiwać?
Tak samo jak Content wciąż jest „king”, znaczenie link buildingu również będzie mieć nadal bezpośredni wpływ w przełożeniu na wyniki pozycjonowania. Rosnąca znajomość SEO wśród Klientów będzie przekładać się naszym zdaniem na powolne odchodzenie od typowych zaplecz agencyjnych, stosowanych w dużych firmach pozycjonerskich na rzecz bardziej „naturalnego” profilu linkowego, budowanego w oparciu o popularne platformy WordPress i LinkHouse, z których korzysta coraz więcej osób.
Oprócz klasycznych wpisów sponsorowanych, warto będzie także podchodzić do kwestii link buildingu nieco bardziej outreachowo i (tam gdzie to możliwe) próbować pozyskiwać odnośniki z domen, których nie ma w powyższych systemach (np. blogów) – kosztem giftów lub innej formy współpracy barterowej.
Autor: Paweł Miedzielec, Semads.pl
SKOMENTUJ ARTYKUŁ