portfolio copywritera

Portfolio copywritera, jak powinno wyglądać?

Czy zdecydowałbyś się na zakup samochodu bez jego obejrzenia, a jedynie po zapewnieniu sprzedawcy, że pojazd jest świetny? Na pewno nie! Tak samo myślą zleceniodawcy szukający osób do tworzenia treści. Już w pierwszych wiadomościach pada zazwyczaj pytanie o portfolio. Czym ono jest i jak powinno wyglądać?

Co znajdziesz w tym artykule?

Czym jest portfolio?

Bez względu na to, czy dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z copywritingiem, czy działasz w tej branży już od dłuższego czasu, z pewnością spotkałeś się z pojęciem „portfolio”. Czym właściwie ono jest? Mówiąc najprościej: to pewnego rodzaju „teczka” z dotychczasowymi pracami.  Nie chodzi oczywiście o standardową, papierową teczkę, a o elektroniczny zbiór tekstów, które copywriter uważa za najlepsze, jakie dotychczas napisał. W pewnym sensie portfolio jest dowodem na doświadczenie copywritera. Wyobraź sobie, że potrzebujesz pomocy copywritera. Czy zatrudniłbyś kogoś, kto nie może w żaden sposób zaprezentować Ci swoich tekstów? Raczej nie. Portfolio ma dać spojrzenie na styl copywritera, rodzaj tworzonych przez niego treści.

Po co mi portfolio?

Portfolio jest absolutnie niezbędne. Bardzo trudno byłoby znaleźć zlecenie bez przesłania zleceniodawcy choć niewielkiej próby pisarskich możliwości. Oczywiście zapytasz pewnie, dlaczego  nie możesz po prostu przesłać kilku plików w Wordzie? Możesz. Ale z pewnością nie zostanie to odebrane jako profesjonalizm. Portfolio ma za zadanie udowodnić potencjalnemu zleceniodawcy, że jesteś odpowiednim kandydatem do realizacji zlecenia.

Jak powinno wyglądać portfolio?

Wygląd portfolio zależy od jego rodzaju. Zawsze jednak pamiętaj o tym, by portfolio było atrakcyjne wizualnie. Musi być przejrzyste, przemyślane w każdym szczególe. W portfolio prezentuj tylko te treści, które uważasz za godne prezentacji, najlepsze z najlepszych. To Twoja wizytówka, od której może zależeć naprawdę wiele.

Jak stworzyć profesjonalne portfolio?

Stworzenie portfolio nie jest trudne. Istnieje co najmniej kilka pomysłów na jego stworzenie. Od Ciebie zależy, który sposób wybierzesz!

Strona internetowa

Jednym ze sposobów prezentacji swojego dotychczasowego doświadczenia jest założenie własnej strony internetowej. Prym wiedzie tutaj WordPress. Jest to platforma bardzo przyjazna freelancerom między innymi dlatego, że umożliwia instalację wielu przydatnych wtyczek i dodatków. Strona internetowa może zawierać informacje o działalności, rodzajach realizowanych zleceń czy cennik,. Jedną z zakładek może być właśnie portfolio, w którym możesz zamieszczać np. screeny ze stron z Twoimi tekstami. Pamiętaj, że treści giną w sieci po jakimś czasie. Dlatego tak ważne jest tworzenie kopii stron, które za jakiś czas mogą zniknąć. To dlatego wklejanie linków do takich stron się nie sprawdza, bo za jakiś czas mogą po prostu przestać działać. Przykładem portfolio na stronie internetowej może być moja strona. Uwierz mi, że ten rodzaj prezentacji swoich możliwości naprawdę działa.

Blog

Kolejną możliwością prezentacji swoich tekstów jest blog. Prowadzenie go jest bardzo skuteczne, ale wymaga nieco pracy i przede wszystkim systematyczności. Blog będzie postrzegany profesjonalnie jedynie wtedy, gdy będzie na bieżąco aktualizowany. Możesz publikować na nim w zasadzie dowolne autorskie treści. To wystarczy, by zaprezentować swój styl pisania.

Portfolio online

Istnieje całe mnóstwo serwisów internetowych, które umożliwiają stworzenie swojego portfolio w wersji internetowej. Najpopularniejsze z nich to:

  • Journo Portfolio
  • me
  • Contently

Plusem takich serwisów jest łatwość obsługi. Wystarczy kilka kliknięć, by stworzyć estetycznie wyglądające portfolio. Niestety, takie rozwiązaniem ma również sporo minusów. Przede wszystkim, większość z takich serwisów umożliwia korzystanie z darmowej wersji jedynie w ograniczonym zakresie. Może być to np. możliwość dodania tylko 10 próbek swoich prac. Jeżeli chcesz przejść na wersję Premium, musisz wykupić pełen dostęp. Poza tym adres takich serwisów brzmi obco, niekoniecznie więc zostanie odebrany w profesjonalny sposób przez potencjalnych zleceniodawców.

Plik PDF

To zdecydowanie najmniej profesjonalnie wyglądające portfolio. Sprawdzi się jednak w sytuacji, gdy dopiero zaczynasz swoją pisarską przygodę i nie możesz się jeszcze pochwalić żadnymi poważnymi współpracami. Możesz napisać kilka dobrych tekstów, najlepiej różnego rodzaju, zebrać je wszystkie w estetycznie wyglądający plik PDF, który następnie możesz przesłać do zleceniodawcy. Uwierz mi, że lepsze takie portfolio niż żadne.

Czy copywriter może pracować bez portfolio?

Jasne, że może. Na pewno zdarzają się zleceniodawcy, którzy bardziej niż na portfolio, uwagę zwracają na niską stawkę. Zdecydowana większość jednak stawia na jakość tekstów, a to sprawia, że przed nawiązaniem współpracy, chce poznać możliwości copywritera. To jak najbardziej ok! Stworzenie portfolio naprawdę nie jest trudne. Nie zajmuje dużo czasu, a do tego jest inwestycją w dalsze sukcesy. Warto!

Podziel się swoją opinią
Joanna Duplaga
Joanna Duplaga

Pisaniem zajmuję się już od sześciu lat. Swoją przygodę z copywritingiem zaczęłam w serwisie Giełda Tekstów, realizując nieśmiało niewielkie zlecenia. Dzisiaj współpracuję z wieloma firmami, prowadzę m.in. fanpage Climb.pl - największego serwisu wspinaczkowego w Polsce. Prowadzę też swój blog, na którym dzielę się pasją do tworzenia ręcznych dekoracji (www.robotki-handmade.pl).

Artykuły: 35

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

16 − 3 =