Copywriting stał się niezwykle popularnym zawodem. Jeszcze kilka lat temu jedynie największe, najbardziej prestiżowe firmy i korporacje mogły poszczycić się luksusem w postaci osoby, która przygotowuje treści. Dzisiaj to już standard właściwie w większości firm. Copywriterów nie brakuje, jak jednak znaleźć tego odpowiedniego copywritera z krwi i kości? Skąd mieć pewność, że akurat ta osoba spełni nasze oczekiwania? Stwórzmy listę umiejętności i cech, jakie powinien posiadać copywriter, by okazać się dobrym w swoim fachu.

Warsztat

Dobry copywriter to przede wszystkim osoba, która ma warsztat i twarde umiejętności – twarde, czyli oparte na porządnych fundamentach. Nie oznacza to oczywiście, że zlecając jakiś tekst do napisania, musisz od razu oczekiwać pełnego CV wraz z nazwą szkoły podstawowej, którą skończył kandydat, ale warto zwrócić uwagę na ukierunkowanie, może jakieś dodatkowe kursy. Nie jest zasadą, że wykształcenie oznacza profesjonalizm, jednak z pewnością dziennikarskie studia, praktyka czy staż nie zaszkodzą.

 

Umiejętność dostosowania się do wytycznych

Samo wykształcenie oczywiście nic jeszcze nie oznacza. Równie dobrze świetnym copywriterem może okazać się matematyk z wykształcenia. Co jednak świadczy o tym, że copywriter jest dobry? Między innymi umiejętność dostosowania się do wytycznych. W większości przypadków, zlecając tekst, posiadasz konkretne oczekiwania, dotyczące ilości znaków, nagłówków, akapitów, tematu, tytułu czy słów kluczowych. Dobry copywriter będzie umiał się do nich dostosować, a kluczowe frazy wplecie naturalnie w tekst. Taki copywriter stworzy treści, których oczekujesz.

 

Terminowość

Oczywiście, copywriterzy to także ludzie. Mają swoje domy, dzieci, żony, mężów i milion spraw na głowie, jak każdy z nas. Nie ulega jednak wątpliwości, że prawdziwy copywriter weźmie to wszystko pod uwagę, ustalając ostateczny termin wykonania zlecenia i będzie się go trzymał. Profesjonalny copywriter nie pozwoli na nadejście deadline’u, z pewnością dotrzyma terminu bez wymówek, że bolała go głowa, czy akurat przyjechała ciotka z Ameryki.

 

Portfolio

Nieważne, w jakiej będzie formie. Czy będzie zakładką na stronie internetowej, czy plikiem PDF, czy może w ogóle oddzielnymi dokumentami, portfolio to podstawa. Każdy, kto aktywnie pisze, realizuje zlecenia, ma je z pewnością zapisane na dysku, a więc posiada swoje portfolio. Jeśli nie posiada i nie jest w stanie pokazać Ci przykładowego tekstu, istnieje możliwość, że jesteś jego pierwszym klientem.

 

Podstawy SEO w jednym palcu

Copywriting to nie to samo, co pisanie rozprawki na języku polskim w szkole. Tutaj trzeba trzymać się jakichś zasad, bo treść ma znaczenie marketingowe. Ba! Zdarzają się teksty, których w ogóle nikt nigdy nie przeczyta, a liczą się jedynie kluczowe frazy! Podstawy SEO powinny być znane każdemu copywriterowi. Nie oznacza to oczywiście, że dobrym copywriterem jest tylko marketing owiec z doświadczenia, ale podstawowe zasady seo i internetowego marketingu każdy jest w stanie pojąć. Tym bardziej powinien się o to postarać copywriter.

 

Dobry copywriter od wszystkiego jest.. od niczego!

Nie ma na świecie ludzi, którzy w każdym temacie byliby specjalistami. Copywriter także specjalizuje się w jakiejś konkretnej tematyce, szuka swojej niszy, by zawęzić znacznie obszar swojego zainteresowania i rozwijać się w tym zakresie. Oczywiście, nierzadko zdarzają się zlecenia, które wymagają głębszego researchu i to kolejna zasada – dobry copywriter potrafi wykonać dobry research i wykonuje go. Wielu z piszących uważa, że tworzenie researchu to strata czasu. Dobry copywriter ma na ten temat zupełnie odmienne zdanie.

 

Znajomość zasad polskiej pisowni

O tym chyba nie trzeba mówić – dobry copywriter nie robi błędów. Ani ortograficznych, ani językowych, a nawet literówek. Po prostu, po napisaniu każdego tekstu, czyta go ponownie. I ponownie. I jeszcze raz, linijka po linijce, by wyłapać ewentualne pomyłki. I to wyznacznik dobrego copywritera.

 

Podsumowując..

Znalezienie copywritera nie jest trudne, ale znalezienie DOBREGO copywritera to już większe wyzwanie. Kiedy jednak trafisz na profesjonalistę, który wykona Twoje zlecenie zgodnie z oczekiwaniami, możesz nawiązać z nim wieloletnią, owocną współpracę. Dobry copywriter to skarb!