Na Giełdzie Tekstów możesz nie tylko realizować zlecenia, ale także sprzedawać swoje własne teksty. Wówczas to Ty ustalasz ich rodzaj, a także temat, treść czy liczbę znaków. Warto jednak wiedzieć, jak odpowiednio wycenić swoją pracę.
Co znajdziesz w tym artykule?
Wycena tekstów na Giełdzie Tekstów
Do pewnego momentu system serwisu samodzielnie analizował wartość udostępnianego do sprzedaży tekstu. Było to dużym ułatwieniem dla Autorów, którzy nie byli w stanie samodzielnie wycenić swoich dzieł. Ze względu na ich zróżnicowaną jakość, postanowiliśmy zrezygnować z tej funkcji. Obecnie Autorzy określają wartość swoich tekstów samodzielnie, swobodnie ustalając ich cenę.
Autorzy, którzy od dłuższego czasu publikują treści na Giełdzie Tekstów, z pewnością doskonale wiedzą, jak uporać się z ich wyceną. Nowi Copywriterzy, którzy stawiają dopiero pierwsze kroki w pisaniu, mogą natomiast mieć z tym pewne trudności. Dziś podpowiemy Wam, jak odpowiednio wycenić swoje dzieła!
5 kroków do wyceny tekstu na Giełdzie Tekstów
Poniżej przedstawiamy Wam przykładowy schemat wyceny treści publikowanych w serwisie. Biorąc pod uwagę poniższe kryteria, z łatwością określisz odpowiednią cenę własnego dzieła.
1. Rodzaj tekstu.
Dodając tekst na Giełdzie Tekstów, musisz określić jego rodzaj, wybierając jedną z poniższych kategorii:
- precel – artykuł SEO przeznaczony pod roboty wyszukiwarek, bez większej wartości merytorycznej,
- zaplecze – artykuł SEO zawierający merytoryczną i wartościową treść,
- katalog – opis do katalogu,
- artykuł – tekst wysokiej jakości,
- produkt – opis produktu dla sklepu internetowego,
- blog – teksty przeznaczone na blogi firmowe.
Ze względu na swoją specyfikę, najniższą wartość wykazują precle. Są to proste i krótkie teksty, których głównym celem jest wykorzystanie danych fraz kluczowych. Zalecamy, aby właśnie od nich rozpocząć swoją przygodę.
Przeciętne stawki oscylują pomiędzy 1-10 złotych.
Znacznie wyższą wartość mają artykuły oraz blogi. Najczęściej są to teksty branżowe lub specjalistyczne, które wymagają głębszego researchu lub wiedzy. Większa jest również ich objętość.
Przeciętne stawki oscylują pomiędzy 10-100+ złotych.
Pozostałe rodzaje, czyli teksty zapleczowe, katalogi oraz opisy produktów stanowią kategorię pośrednią. Ich ceny są zarazem najbardziej rozbieżne, ponieważ wartość takich dzieł może być bardzo zróżnicowana. W tym przypadku należy zwracać szczególną uwagę na pozostałe kryteria.
Przeciętne stawki oscylują pomiędzy 5-50+ złotych.
2. Liczba znaków ze spacją (zzs).
Na Giełdzie Tekstów możesz dodawać teksty o objętości od 1000 do 15000 znaków ze spacją. Z reguły większą wartość wykazują długie dzieła, szczegółowo i wyczerpująco opisujące dane zagadnienie. Dla ułatwienia możesz przyjąć wybraną kwotę za 1000 zzs. Przy wycenie tekstu pomnóż swoją stawkę przez ilość wykorzystanych znaków, a następnie uwzględnij pozostałe kryteria, odpowiednio podwyższając lub obniżając ostateczną cenę.
Przeciętne stawki za 1000 zzs oscylują pomiędzy 2-20 złotych.
3. Kategoria.
Równie istotna jest tematyka oraz treść tekstu. W panelu serwisu dostępne są aż 24 kategorie, które pozwolą Ci odpowiednio sklasyfikować tekst. Możesz wybrać od 1 do 3 kategorii. Pod względem wyceny jest to o tyle istotne, że niektóre tematy mogą okazać się znacznie bardziej wartościowe. Mowa tu oczywiście o hermetycznych dziedzinach czy specjalistycznych branżach.
4. Cechy szczególne.
W tym miejscu warto wspomnieć o czynnikach, które powinny wpływać na zwiększenie ostatecznej ceny tekstu udostępnianego do sprzedaży. Są to:
- język – na Giełdzie Tekstów możesz dodawać dzieła nie tylko w języku polskim, ale także angielskim, rosyjskim oraz ukraińskim,
- synonimizacja – teksty synonimizowane wymagają od Copywritera większego nakładu pracy,
- formatowanie – teksty sformatowane kodem BBC są gotowe do udostępnienia w witrynach.
5. Obiektywna ocena własnych umiejętności.
Wyceniając swój tekst, bądź przede wszystkim obiektywny. Nie zawyżaj stawek, jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę z copywritingiem. Zawsze bierz pod uwagę własne doświadczenie, staż pracy oraz to, jak w rzeczywistości kształtują się Twoje umiejętności pisarskie.
Bardzo pomocny artykuł.
Zaczynanie od precli może być ryzykowne. Kiedyś tak zaczynałem, teraz mając obecne doświadczenie od razu szedłbym w lepsze teksty. Oczywiście jest to możliwe tylko w sytuacji, jeżeli nie musimy nagle zarabiać.