Chcesz, żebyśmy zajęli się Twoim contentem AI?
Zostaw mail lub telefon. Odezwiemy się!

Aby wypełnić ten formularz, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce.
Adres e-mail
Jak pisać meta tagi?

Jak pisać meta tagi?

O znacznikach meta title i meta description słyszał chyba każdy, kto posiada swoją stronę internetową i stara się, by była ona dobrze widoczna w sieci. Na czym polegają te dwa meta tagi i dlaczego ich tworzenie jest tak ważne? Jak tworzyć dobre meta tagi?

Co znajdziesz w tym artykule?

Czym są meta tagi i czemu służą?

Mówiąc najprościej, meta tagi są fragmentami kodu HTML, który jest dostępny w części nagłówkowej treści. Dostępny nie oznacza widoczny – w istocie meta tagi nie są widoczne na stronie, a jedynie w w kodzie HTML i w stronach wyników wyszukiwania, czyli tzw. SERP. Meta tagi są opisem zawartości danej strony internetowej. Ich celem jest przede wszystkim wysyłanie informacji dla robotów wyszukiwarki o tym, co zawiera dana podstrona. To jednak jedynie główna ich funkcja. Warto wspomnieć o tym, że ten fragment kodu może znacząco wpływać na chęć odwiedzin na stronie, może też zniechęcać do tego potencjalnego odbiorcę. Wyświetla się zarówno w wynikach wyszukiwania strony, jak i podczas jej udostępniania w mediach społecznościowych.

Rodzaje meta tagów

Najważniejszymi rodzajami meta tagów są meta title i meta description. Dowiedzmy się więc, czym są i jaki wpływ mają na pozycjonowanie strony w sieci.

Meta title

Meta title to znacznik, którego zawartością jest tytuł strony. Pojawia się on w zakładce przeglądarki i w wynikach wyszukiwania. Jego długość jeszcze do niedawna musiała wynosić 50-65 znaków, dzisiaj wymogiem jest 65-70 znaków i szerokość 600 px.

Meta description

Meta description to opis podstrony, który można zobaczyć pod tytułem w wyszukiwarce. Obecnie nie wpływa on w żaden sposób na ranking w wynikach wyszukiwania, choć kiedyś było zupełnie przeciwnie. Zmiana algorytmu Google miała ścisły związek z wykorzystywaniem meta description do wzmacniania pozycji w wyszukiwarce poprzez stosowanie nienaturalnej ilości słów kluczowych. Dzisiaj meta desrciption nie wpływa na pozycję, ale może mieć znaczący wpływ na liczbę odwiedzin na stronie. Obecnie opis powinien mieć maksymalnie 320 znaków (kiedyś było to jedynie 150-160 znaków).

Jak pisać meta tagi, które będą działać?

Istnieje kilka rad, których wykorzystanie da szansę na efektywność tworzonych meta tagów.

  • Nie stosuj zbyt dużej liczby znaków. Dotyczy to zarówno meta title, jak i meta description. Warto trzymać się zalecanej długości meta tagów. Jeżeli będą one zbyt długie, zostaną ucięte przez wyszukiwarkę i zastąpione wielokropkiem. Jeśli będą zbyt krótkie, całość treści może zostać podmieniona przez Google, a to z pewnością nie wpłynie na jakość pozycjonowania strony.
  • Do tworzenia meta tagów warto wykorzystywać aplikacje. Pozwalają one na kontrolowanie na bieżąco długości meta tagów, ich wyglądu i szerokości. Wiele z takich aplikacji dostępnych jest w wersji online, zupełnie za darmo.
  • Tytuły powinny zawierać słowa kluczowe i być interesujące i zachęcające dla potencjalnego czytelnika. Dobry tytuł jest chwytliwy i atrakcyjny nie tylko dla odbiorcy, ale też dla robotów Google. Bardzo ważna jest unikalność każdego tytułu. Jeżeli robot wykryje powielenie, może zastąpić go innym, niekoniecznie lepszym i skutecznym.

Dobry meta title krok po kroku

  1. Zacznij od stworzenia listy słów kluczowych, które są odpowiednie dla danej podstrony. Możesz skorzystać z jednego z dostępnych narzędzi, np. Senuto czy Keyword Planner.
  2. Kiedy masz już listę słów kluczowych, spróbuj ułożyć z nich tytuł. Ma on być informacją o tym, co zawiera dana podstrona, ale jednocześnie powinien być atrakcyjny i interesujący dla potencjalnego odbiorcy.
  • Tytuł powinien skupiać się głównie na korzyściach – to przyciąga odbiorcę. Nie mów o tym, co klient może stracić, nie korzystając z Twojej strony – skup się raczej na tym, co może zyskać, jeśli zdecyduje się z niej skorzystać.
  • Pamiętaj, by tytuł miał odpowiednią długość. Im krótszy, tym lepiej się go czyta.
  • Słowo kluczowe w tytule powinno znajdować się jak najbliżej jego początku.
  • Używaj emotikonów. Będą one wyświetlane w wyszukiwarce.
  • Bardzo skuteczne są tytuły w formie pytań lub liczb; np.”5 sposobów na płaski brzuch” lub „Jak osiągnąć płaski brzuch w 5 tygodni?”. Według statystyk, znacznie lepszą klikalność notują tytuły z nieparzystą liczbą w treści.
  • Używaj CTA, np. „zadzwoń”, „sprawdź”, „zapoznaj się”. Wzywaj bezpośrednio do działania!

Meta description – jak stworzyć?

  • W przypadku meta description najważniejsza jest unikalność. Każda podstrona powinna mieć swój unikalny opis. Nie tworzysz go dla robotów wyszukiwarek, a dla użytkownika, którego musisz zainteresować treścią podstrony. Dobry meta description podnosi klikalność i wyróżnia stronę na tle konkurencji.
  • Meta description powinien być krótką odpowiedzią na potrzeby klienta – może zawierać informacje o cenie, parametrach czy innych ważnych kwestiach, które interesują odbiorcę.
  • Bardzo istotnym elementem meta description na wysokim poziomie jest perswazja. Wykorzystuj CTA, wzbudzaj zaintrygowanie i ciekawość.
  • Słowa kluczowe zawrzyj na początku opisu. Jeśli będą trafne, staną się pogrubione, a więc lepiej widoczne dla odbiorcy.

Jak widzisz, tworzenie meta tagów jest bardzo ważnym aspektem pozycjonowania strony internetowej. Ich tworzenie nie jest łatwe, jednak warto się do tego zadania przyłożyć, bo zalety takiego działania mogą być naprawdę znaczące.

Podziel się swoją opinią
Joanna Duplaga
Joanna Duplaga

Pisaniem zajmuję się już od sześciu lat. Swoją przygodę z copywritingiem zaczęłam w serwisie Giełda Tekstów, realizując nieśmiało niewielkie zlecenia. Dzisiaj współpracuję z wieloma firmami, prowadzę m.in. fanpage Climb.pl - największego serwisu wspinaczkowego w Polsce. Prowadzę też swój blog, na którym dzielę się pasją do tworzenia ręcznych dekoracji (www.robotki-handmade.pl).

Artykuły: 35

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

10 − siedem =