jak napisać dobry tekst na bloga

Jak napisać dobry tekst na bloga? Kilka złotych zasad

Blog firmowy stał się bardzo popularną formą pozyskiwania klientów. Najczęściej zawiera posty o tematyce zbliżonej do działalności danej firmy. Nadal dostrzega się duże zapotrzebowanie na teksty tego typu. W jaki sposób napisać dobry tekst na bloga i zachęcić do jego przeczytania klienta marki?

Co znajdziesz w tym artykule?

Blogowe wpisy – jaki mają cel?

Blogowe posty mają przede wszystkim zainteresować odbiorcę. Każdy dobrze przygotowany blogowy wpis jest dokładnie przemyślany. Ma  on przyciągnąć czytelnika, zainteresować go i zatrzymać na dłużej, a w dalszej perspektywie – zachęcić go do powrotu.

Zwróć uwagę na tytuł wpisu na blogu

Ważnym elementem dobrze napisanego wpisu na blog jest tytuł. To właśnie on przyciąga uwagę odbiorcy bądź sprawia, że wpis nie zostanie zauważony. Istnieje kilka tricków, które pozwalają na stworzenie chwytliwego tytułu:

• Użyj liczby! Cyfry wpływają na wyobraźnię klienta, podnoszą świadomość skali/ilości/wartości opisanego zjawiska. Znacznie lepiej zadziała tytuł: 5 ZASAD ZDROWEGO ODŻYWIANIA niż KILKA ZASAD ZDROWEGO ODŻYWIANIA.
• Używaj czasowników. W dobrym tytule powinien znaleźć się minimum jeden czasownik. Znacznie lepiej oddziałuje on na wyobraźnię odbiorcy niż równoważnik zdania.
• Nie bój się HIPERBOLI. Wiesz czym ona jest? Hiperbola to pewne wyolbrzymienie, lekka przesadnia. To zabieg, który ma na celu wywarcie wpływu na odbiorcę, zainteresowanie go, zaintrygowanie.

Skup się na pierwszym akapicie

Statystyki nie pozostawiają złudzeń. Czytelnicy bardziej skanują, niż czytają teksty. Poza tym, jeżeli pierwszy akapit nie zainteresuje odbiorcy, cały tekst zostanie ominięty. Jeżeli tworzysz wpisy na blog, pamiętaj o stosowaniu prostej, ale bardzo skutecznej zasadzie odwróconej piramidy. O co chodzi? Najprościej rzecz ujmując, o to, by w pierwszej kolejności zawrzeć informacje najbardziej ekscytujące, interesujące i przyciągające czytelnika.

piramida

Twórz krótkie akapity

Jak już wspominaliśmy, ludzie skanują tekst, zamiast dokładnie go czytać. Można to porównać do trampoliny – takimi trampolinami są poszczególne akapity, a czytelnicy odbijają się od jednego i przeskakują na drugi. Akapity powinny więc być krótkie, opatrzone śródtytułami, co zachęci czytelnika do czytania.

Pamiętaj o wydźwięku Twojego posta

Zleceniodawcy, zamawiający u Ciebie posty na blog, chcą zwykle uzyskać zamierzony efekt. Jeżeli piszesz o drewnianych oknach, a teksty te zlecił Ci ich producent, prawdopodobnie chodzi o to, byś swoimi postami zachęcił/-a do ich zakupu. Odczytywanie intencji, emocji z tekstu ma ścisły związek z tzw. analizą sentymentu. Chodzi tutaj o skanowanie tekstu przez algorytm, który potrafi wyłapać użyte słowa o pewnym zabarwieniu i na tej podstawie umie stwierdzić, czy tekst ma wydźwięk pozytywny, negatywny czy neutralny. Do analizy sentymentu służą specjalne narzędzia, którymi oczywiście, Ty również możesz posłużyć się, jeśli nie masz pewności, czy napisany tekst na pewno ma pozytywny wydźwięk.

Urozmaicaj tekst zdjęciami, grafikami, ilustracjami

Większość z nas jest wzrokowcami. Znacznie chętniej czytamy teksty, które przeplatane są pustymi przestrzeniami i grafikami, niż lity tekst zajmujący całe A4.vJeżeli chcesz stworzyć naprawdę dobry tekst na blog, pamiętaj o urozmaiceniu go ilustracjami.

Używaj prostego języka

Twój tekst prawdopodobnie ma trafić do każdego. Używanie zbyt górnolotnych słów, których znaczenie zna tylko wąska nisza nie ma zbyt wielkiego sensu i z pewnością nie wpłynie pozytywnie na odbiór tekstu i efekty, jakie on przyniesie. Używaj języka, który przystępny jest dla wszystkich.

Pamiętaj o zasadach SEO

Kluczowe elementy SEO obejmują użycie odpowiednich słów kluczowych, optymalizację nagłówków i metadanych oraz tworzenie wartościowych linków zwrotnych. Dobre SEO pomaga zwiększyć ruch na stronie, przyciągając czytelników zainteresowanych daną tematyką. Zastosowanie efektywnych praktyk może znacząco wpłynąć na zasięg i popularność Twojego bloga.

Angażuj czytelnika

Angażowanie czytelników to więcej niż tylko przyciąganie ich uwagi; to także zachęcanie do interakcji z treścią. Zachęcaj do komentarzy, udostępniania postów i dyskusji. Możesz to osiągnąć poprzez zadawanie pytań, tworzenie kontrowersyjnych lub emocjonalnych treści, a także poprzez osobisty ton, który tworzy poczucie rozmowy z czytelnikiem.

Dostosowuj treści do różnych platform

Każda platforma medialna ma swoje unikalne właściwości i oczekiwania odbiorców. Treści na Instagramie powinny być bardziej wizualne, na Twitterze krótkie i zwięzłe, a na LinkedIn bardziej profesjonalne. Zrozumienie i dostosowanie treści blogowej do każdej platformy zwiększy ich skuteczność i zasięg.

Stosuj CTA

CTA to wezwanie do podjęcia określonej akcji, takiej jak subskrypcja newslettera, zakup produktu czy zostawienie komentarza. Skuteczne nawołanie powinny być wyraźne, przekonujące i widoczne, kierując czytelników Twojego bloga do podjęcia pożądanej akcji.

Buduj wiarygodności i bądź regularny

Tworzenie treści, które są dokładne, rzetelne i dobrze udokumentowane buduje zaufanie wśród czytelników blogowych. Utrzymanie spójnego tonu i stylu, a także przedstawianie się jako ekspert w danej dziedzinie, zwiększa wiarygodność autora i lojalność odbiorców. Pamiętaj też o planowaniu postów z wyprzedzeniem i stosowaniu harmonogramów. Regularne publikowanie postów pomaga bowiem utrzymać stały ruch na blogu.

Nie zapominaj o analizie i mierzeniu skuteczności postów

Wykorzystanie narzędzi analitycznych, takich jak chociażby Google Analytics, pozwala śledzić, jak czytelnicy wchodzą i wchodzą w interakcję z treścią. Analizowanie takich danych jak liczba odwiedzin, czas spędzony na stronie czy wskaźnik odrzuceń może dać wgląd w to, co działa, a co wymaga poprawy. Dzięki temu możesz dostosowywać swoją strategię treści blogowych, aby lepiej spełniać oczekiwania odbiorców.

Zleceniodawca, który zlecił Ci stworzenie wpisu na blog z pewnością oczekuje, że wpis ten przyniesie zamierzone efekty. Aby tak się stało, pamiętaj o tych kilku prostych zasadach.

Powodzenia!

Podziel się swoją opinią
Joanna Duplaga
Joanna Duplaga

Pisaniem zajmuję się już od sześciu lat. Swoją przygodę z copywritingiem zaczęłam w serwisie Giełda Tekstów, realizując nieśmiało niewielkie zlecenia. Dzisiaj współpracuję z wieloma firmami, prowadzę m.in. fanpage Climb.pl - największego serwisu wspinaczkowego w Polsce. Prowadzę też swój blog, na którym dzielę się pasją do tworzenia ręcznych dekoracji (www.robotki-handmade.pl).

Artykuły: 35

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

20 − dziewiętnaście =