Blog stał się bardzo popularną formą pozyskiwania klientów. Obserwujemy dwa rodzaje blogów- blogi prywatne, prowadzone przez prywatne osoby oraz blogi firmowe, prowadzone przez firmy. Prywatne blogi zazwyczaj prowadzone są w tematyce jakichś pasji, zainteresowań, a czasem także do budowania marki osobistej. Blogi firmowe natomiast zazwyczaj zawierają posty o tematyce zbliżonej do działalności danej firmy. Tak, czy inaczej, na copywriterskim rynku dostrzega się duże zapotrzebowanie na teksty blogowe. W jaki sposób napisać dobry tekst tego typu?
Jakie cele mają blogowe posty?
Blogowe posty mają przede wszystkim zainteresować odbiorcę. Nawet, jeżeli nie jesteśmy tego świadomi, każdy dobrze przygotowany blogowy wpis jest dokładnie przemyślany. Zawiera takie elementy, by osiągnąć zamierzony cel, a więc przyciągnąć czytelnika, zainteresować go i zatrzymać na dłużej, a w dalszej perspektywie także zachęcić go do powrotu.
Złote zasady tworzenia blogowych postów
1. Tytuł to Twoja wizytówka
Najważniejszym elementem dobrze napisanego wpisu na blog jest tytuł. To właśnie on przyciąga uwagę odbiorcy bądź sprawia, że wpis nie zostanie zauważony. Istnieje kilka tricków, które pozwalają na stworzenie chwytliwego tytułu:
• Użyj liczby! Cyfry wpływają na wyobraźnię klienta, podnoszą świadomość skali/ilości/wartości opisanego zjawiska. Znacznie lepiej zadziała tytuł: 5 ZASAD ZDROWEGO ODŻYWIANIA niż- KILKA ZASAD ZDROWEGO ODŻYWIANIA.
• Używaj czasowników. W dobrym tytule powinien znaleźć się minimum jeden czasownik. Znacznie lepiej oddziałuje on na wyobraźnię odbiorcy niż równoważnik zdania.
• Nie bój się HIPERBOLI. Wiesz czym ona jest?
Hiperbola to pewne wyolbrzymienie, lekka przesadnia. To zabieg, który ma na celu wywarcie wpływu na odbiorcę, zainteresowanie go, zaintrygowanie.
2. Zaraz po tytule, najważniejszy jest pierwszy akapit
Statystyki nie pozostawiają złudzeń. Czytelnicy bardziej skanują, niż czytają teksty. Poza tym, jeżeli pierwszy akapit nie zainteresuje odbiorcy, cały tekst zostanie ominięty. Jeżeli tworzysz wpisy na blog, pamiętaj o stosowaniu prostej, ale bardzo skutecznej zasadzie odwróconej piramidy. O co chodzi? Chodzi o to, by w pierwszej kolejności – pierwszym akapicie- zawrzeć informacje najbardziej ekscytujące, interesujące i przyciągające czytelnika. Przechodź od ciekawego szczegółu do mniej interesujących ogólników.
3. Twórz krótkie akapity
Jak już wspominaliśmy, ludzie skanują tekst, zamiast dokładnie go czytać. Można to porównać do trampoliny- takimi trampolinami są poszczególne akapity, a czytelnicy odbijają się od jednego i przeskakują na drugi. Akapity powinny więc być krótkie, opatrzone śródtytułami. W taki sposób zachęcisz czytelnika do czytania.
4. Pamiętaj o wydźwięku Twojego posta
Zleceniodawcy, zamawiający u Ciebie posty na blog, chcą zwykle uzyskać jakiś zamierzony efekt. Jeżeli piszesz na blog o drewnianych oknach, a teksty te zlecił Ci ich producent, prawdopodobnie chodzi o to, byś swoimi postami zachęcił/-a do ich zakupu. Odczytywanie intencji, emocji z tekstu ma ścisły związek z tzw. analizą sentymentu. Chodzi tutaj o skanowanie tekstu przez algorytm, który potrafi wyłapać użyte słowa o pewnym zabarwieniu i na tej podstawie umie stwierdzić, czy tekst ma wydźwięk pozytywny, negatywny czy neutralny. Do analizy sentymentu służą specjalne narzędzia, którymi oczywiście, Ty również możesz posłużyć się, jeśli nie masz pewności, czy napisany tekst na pewno ma pozytywny wydźwięk.
5. Urozmaicaj tekst zdjęciami, grafikami, ilustracjami
Większość z nas jest wzrokowcami. Znacznie chętniej czytamy teksty, które przeplatane są pustymi przestrzeniami i grafikami, niż lity tekst zajmujący całe A4.
Jeżeli chcesz stworzyć naprawdę dobry tekst na blog, pamiętaj o urozmaiceniu go ilustracjami.
6. Używaj prostego języka
Twój tekst prawdopodobnie ma trafić do każdego. Używanie zbyt górnolotnych słów, których znaczenie zna tylko wąska nisza nie ma zbyt wielkiego sensu i z pewnością nie wpłynie pozytywnie na odbiór tekstu i efekty, jakie on przyniesie. Używaj języka, który przystępny jest dla wszystkich.
Podsumowanie
Zleceniodawca, który zlecił Ci stworzenie wpisu na blog z pewnością oczekuje, że wpis ten przyniesie zamierzone efekty. Aby tak się stało, pamiętaj o tych kilku prostych zasadach, które jeszcze raz zbierzmy w inspirującą całość:
Tytuł jest najważniejszy!
Najciekawsze informacje zawrzyj już w pierwszym akapicie tekstu.
Twórz krótkie akapity, przeplataj tekst zdjęciami, ilustracjami, grafikami.
Używaj prostego, przystępnego języka.
Z naszymi radami, Twoje wpisy na blogi z pewnością wejdą na wyższy poziom.
Powodzenia!
SKOMENTUJ ARTYKUŁ