Jak napisać dobry opis produktu

Jak napisać dobry opis produktu? Konkretna wiedza w pigułce

Skutecznie napisany opis produktu często sprawia, że decydujesz się na zakup towaru. Wydawać by się mogło, że napisanie takiego tekstu jest proste, zwłaszcza kiedy znamy dokładne parametry techniczne. W rzeczywistości jednak, dobry opis produktu to nie tylko sucha informacja o towarze, ale przede wszystkim wdrożenie strategicznego podejścia. Takie działanie pozwala zainteresować potencjalnego klienta. Jak napisać dobry opis produktu i czym się kierować przy jego tworzeniu?

Co znajdziesz w tym artykule?

Dlaczego opis produktu jest tak ważny?

Dobry opis tego, co masz do zaoferowania odwiedzającym witrynę, jest ważny nie tylko ze względu na przekazanie rzetelnych informacji o danym produkcie. Ma znaczenie także dla statystyk strony internetowej.  Skuteczna treść zwiększa konwersję i wpływa pozytywnie  na ruch na stronie internetowej.

Dobry opis produktu pozwala także na wyróżnienie się na tle konkurencji, której obecnie nie brakuje. Pomyśl tylko, ilu sprzedawców np. odkurzaczy wystawia swoje towary na aukcjach? Tysiące. O tym, która oferta najbardziej zainteresuje i przekona do siebie potencjalnego klienta, decydują nie tylko parametry techniczne, ale także czytelny i klarowny opis produktu.

Warto podkreślić także, że tego rodzaju treść powinna być zoptymalizowana pod słowa i frazy kluczowe. Dzięki temu strona z produktem będzie łatwa do znalezienia w sieci, a to z kolei sprawi, że więcej potencjalnych klientów przeczyta opis i zakupi towar.

Jak stworzyć skuteczny opis produktu? Przykłady i techniki

Zanim w ogóle zaczniesz tworzyć jakikolwiek opis, zastanów się najpierw nad dwoma ważnymi kwestiami:

  • Dlaczego ten konkretny produkt jest najlepszy?
  • Dlaczego inne produkty nie działają tak dobrze, jak ten?

Zanotuj sobie odpowiedzi na te dwa pytania. Przydadzą się one nieco później, na późniejszym etapie pracy nad tekstem opisu.

Tworzenie opisu jest złożonym procesem, który wymaga zwrócenia uwagi na wiele kwestii. Zacznijmy od początku.

Określenie grupy docelowej

Tworząc opis produktu, musisz poznać grupę docelową Twojej usługi, czyli grupę, do której dany produkt ma w zamierzeniu trafić. Jeżeli  jest nim butelka niemowlęca, odbiorcą będą prawdopodobnie młodzi rodzice. Jeśli opis będzie dotyczył butów do biegania, zainteresują się nimi przede wszystkim sportowcy i osoby, które lubią jogging.

Takie przykłady można mnożyć. Skup się na kilku kwestiach.

demografia: wiek, płeć, miejsce zamieszkania potencjalnych klientów;

nawyki: co potencjalni klienci robią na co dzień, jak reagują na dane sytuacje, co jest dla nich ważne;

potrzeby: czego potrzebują potencjalni klienci;

obawy: czego boją się klienci, jakie mają wątpliwości.

Te cztery proste kwestie pozwolą na zebranie całkiem sporej dawki wiedzy na temat potencjalnych klientów.

Optymalizacja opisu produktu pod słowa kluczowe

Optymalizacja stanowi ważny aspekt tworzenia opisów produktów, ale także innych treści. Warto wykorzystać dostępne narzędzia, by sprawdzić słowa kluczowe, również te semantyczne, średnią miesięczną liczbę wyszukiwań danego słowa, a także porównać witrynę do  konkurencji.

Wyobraź sobie, że chcesz kupić płaszcz na jesień. Wpisujesz w wyszukiwarkę hasło: „płaszcz na jesień”, „płaszcz jesienny” czy „jesienny płaszcz”. To wszystko to frazy kluczowe, które pozwalają na łatwiejsze odnalezienie danej strony wśród setek, tysięcy czy dziesiątek tysięcy podobnych stron i ofert.

Postaw na konkrety, czyli dane techniczne

Oczywiście, opis produktu MUSI zawierać dokładne i rzetelne informacje na temat jego parametrów.  Szczegóły techniczne powinny być określone jasno i klarownie, w czytelnym formacie. To najbardziej konkretna część opisu. Nie ma tu miejsca na ubarwianie, bo informacje muszą być w 100% rzeczywiste. Szczegóły te dotyczą np. wymiarów produktu, jego mocy, koloru czy roku produkcji itp. Trudno wyobrazić sobie, że kupujesz produkt, który jest opisany kwiecistymi epitetami, a nie ma konkretnych informacji o jego danych technicznych. W opisie podajemy zawsze parametry, które są najistotniejsze dla potencjalnego klienta.

Lepiej unikać niż zyskać?

Zabrzmi to może dziwnie, ale ludzie wolą unikać jakiegoś kłopotu niż zyskać profity. Zdecydowanie lepiej odebrany będzie opis mówiący o tym, że dzięki zakupowi tego konkretnego towaru jakiegoś problemu da się uniknąć niż opis zachwalający korzyść z jego zakupu. Przykład?

1. Ten model samochodu posiada wbudowany system kontroli trakcji, dzięki czemu unikniesz groźnych poślizgów.

2. Ten model samochodu ma wbudowany system kontroli trakcji, dzięki czemu zyskasz wyższy poziom bezpieczeństwa.

Te dwa zdania mają podobne znaczenie i oba są napisane poprawnie. Prawdopodobnie jednak to pierwsza wersja przyciągnie więcej klientów, bo mówi o tym, że produkt pomoże w uniknięciu kłopotu. To działa!

Z tym zagadnieniem wiąże się także tzw. język korzyści, czyli pewna wizualizacja tego, w jaki sposób dany produkt będzie w stanie pomóc klientowi. Każdą suchą informację, jaką podajesz w opisie, możesz ubarwić i wzbogacić przykładem korzyści, jakie są związane z zakupem danego towaru. To właśnie zdania połączone łącznikiem: „(…) dzięki czemu (…)”. Przemawianie językiem korzyści jest jedną z technik tworzenia treści sprzedażowych, które rzeczywiście sprzedają.

Storytelling a opis produktu – jak to połączyć?

Ludzie uwielbiają historie, a szczególnie takie, z jakimi mogą się sami utożsamiać.  To w Twoich rękach jest ich zainteresowanie. Zastosuj storytelling czyli historię „z życia wziętą”, w której potencjalny klient może odnaleźć sam siebie. Takie nawiązanie podnosi poczucie bezpieczeństwa i zaufania klienta, a tym samym zachęca go do zakupu.

Zadbaj o formatowanie tekstu

Czy wiesz, ze nawet jeżeli stworzysz najlepszy opis produktu z zastosowaniem wszystkich wymienionych cech, spora rzesza klientów go nie przeczyta? Zdecydowana większość z nas, a przynajmniej statystycznie rzecz biorąc, nie czyta treści, a jedynie je skanuje. Dlatego tak ważne jest stosowanie nagłówków, tytułów i pogrubień, które od razu rzucają się w oczy. Dzięki takim wyróżnieniom w tekście, potencjalny klient podczas skanowania tekstu wzrokiem zapamięta chociaż ich część.

Techniki marketingowe przydatne podczas tworzenia opisu produktu

W marketingu stosuje się wiele technik, które pozwalają na osiągnięcie zamierzonego celu. W przypadku opisu produktu, celem tym jest przede wszystkim jego sprzedaż.

Technika 4U

Technika 4U to metoda służącą tworzeniu opisów produktów. Skrót pochodzi od czterech liter U:

  • Unique, czyli unikalność, wyjątkowość. Aby podkreślić ten aspekt, pamiętaj o dokładnym zaznaczeniu tych cech produktu, które wyróżniają go na tle innych, szczególnie tych konkurencyjnych.
  • Ultra-specific, czyli dokładność. Suche informacje, które na dodatek są uogólnione i nie mówią nic konkretnego, nie wpłyną na większą sprzedaż produktu. Zamiast mówić, że dzięki temu produktowi zaoszczędzisz dużą sumę, powiedz lepiej, że dla klienta przewidziana została zniżka 25 %. Konkrety to podstawa.
  • Useful, czyli przydatność dla potencjalnego klienta. Ważne jest ukazanie tych faktów, które mają największe znaczenie dla  klienta.
  • Urgent –pilność. Chodzi tutaj o podkreślenie, że dana oferta nie będzie trwała wiecznie, że czas na skorzystanie z niej jest mocno ograniczony, więc należy się spieszyć. To zachęca do działania.

Model AIDA

Model AIDA to kolejna technika, również używana do tworzenia treści sprzedażowych. Skrót pochodzi od rozwinięcia kilku terminów:

  • Attention, czyli przyciągnięcie uwagi; to ważny aspekt, bo aby produkt mógł zostać kupiony, klient musi zainteresować się nasza ofertą. Aby tak się stało, należy w jakiś sposób przyciągnąć jego uwagę. Żeby przykucie uwagi było możliwe, konieczna jest dobra znajomość swojej grupy docelowej, jej potrzeb czy oczekiwań.
  • Interest, czyli zainteresowanie. Przykucie uwagi klienta to jedno, ale utrzymanie jego zainteresowania to zupełnie inna kwestia. Dobry opis produktu jest w stanie tego dokonać. Warto w tym miejscu zastosować jakąś historię, z którą klient będzie mógł się zidentyfikować, a przy tym poczuje, ze oferta jest skierowana konkretnie do niego.
  • Desire, czyli pragnienie; ten etap bywa często kluczowy. Chodzi tutaj o ukazanie tego, w jaki sposób zakup danego produktu zmieni życie klienta. Zwróć się bezpośrednio do klienta, wskazując mu, jak zakup danego produktu zaspokoi jego potrzeby. Jeśli uwierzy on, że zakup tego produktu da mu zdrowie, bogactwo, powodzenie i inne profity, z pewnością zdecyduje się na zakup.
  • Action, czyli działanie; jeżeli już uda Ci się zwrócić uwagę klienta, zaciekawić go i zatrzymać na dłużej, pozostaje jedynie zachęcić go do podjęcia akcji, czyli zakupu produktu. Nie chodzi tu tylko o zwykłe „kup teraz”. Musisz zasugerować klientowi, że szybki zakup to szybkie rozwiązanie problemu. Odbiorca musi poczuć potrzebę natychmiastowego zakupu z pewnością, że jego potrzeby zostaną tym samym zaspokojone.

Technika Keep It Simple Stupid

Keep It Simple Stupid, w skrócie KISS to technika, mająca na celu zachowanie maksymalnie prostego języka w tworzeniu treści sprzedażowych. Jeśli klient przeczyta opis naszpikowany branżowymi sloganami, których zupełnie nie będzie rozumiał, najprawdopodobniej
nie zdecyduje się na zakup. Dobry opis produktu powinien być zbudowany z łatwych do zrozumienia słów i krótkich zdań. Poza tym, musisz pamiętać o tym, że opis produktu nie jest epopeją i ma być napisany w sposób konkretny i rzeczowy. Nietrzymanie się tematu, odbieganie od niego to pierwszy krok do zniechęcenia potencjalnego klienta.
Ryzyko zboczenia z tematu jest obecne szczególnie w przypadku korzystania ze storytellingu. Aby go uniknąć, najlepiej jest stworzyć sobie szkic, w którym jasno określisz cel opowiadanej historii i jego konkluzję. Opis produktu powinien cechować się nienaganną ortografią, stylistyką i brakiem błędów językowych, które z pewnością obniżą poczucie zaufania klienta.

Przedstawione tutaj rady i techniki z pewnością pomogą Ci w tworzeniu opisów produktów wysokiej jakości. To wszystko może Ci się wydawać trudne i skomplikowane, jednak wystarczy trochę ćwiczeń, by zrozumieć, w jaki sposób sprzedawać za pomocą słów.

Pamiętaj, że dobry opis wymaga naprawdę sporo czasu i pracy. Najważniejszym etapem jest poznanie swojej grupy docelowej i wczucie się w sytuację potencjalnego klienta. Mówiąc inaczej – tworzenie tego rodzaju treści wymaga sporo empatii, która cechuje dobrych copywriterów.

Podziel się swoją opinią
Joanna Duplaga
Joanna Duplaga

Pisaniem zajmuję się już od sześciu lat. Swoją przygodę z copywritingiem zaczęłam w serwisie Giełda Tekstów, realizując nieśmiało niewielkie zlecenia. Dzisiaj współpracuję z wieloma firmami, prowadzę m.in. fanpage Climb.pl - największego serwisu wspinaczkowego w Polsce. Prowadzę też swój blog, na którym dzielę się pasją do tworzenia ręcznych dekoracji (www.robotki-handmade.pl).

Artykuły: 35

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

czternaście − 9 =