Podejmując się coraz to nowych zleceń, z pewnością w którymś momencie natkniesz się na wytyczne – formatowanie tekstu za pomocą kodu BBC. Brzmi to dla Ciebie jak jakaś tajemna wiedza i nie masz pojęcia, o co w tym wszystkim chodzi? Dobrze trafiłeś! Zapraszam do lektury.

Kod BBC – czym jest, po co i dla kogo?

BBC to skrót od BBCode, a jest to język formatowania internetowych wiadomości. Język ten powstał po to, by osoba, która nie zna języka HTML była w stanie zmodyfikować wpis na forum internetowym. Jakie to ma znaczenie w pisaniu tekstów? Ma i to ogromne.

Przeprowadzono wiele badań i eksperymentów w celu sprawdzenia, w jaki sposób czytelnicy czytają artykuły na stronach internetowych. Wyniki są jednoznaczne – czytanie książki linijka po linijce, a czytanie artykułu w sieci to dwie zupełnie różne sprawy! Czytają jakikolwiek tekst w sieci, najczęściej skanujemy go zamiast dokładnie prześledzić każdą linijkę. Mówi się, że czytelnicy internetowi podążają wzrokiem po ścieżce w kształcie litery F, E lub L, a całą zawartość czytają jedynie wtedy, kiedy początek naprawdę ich zainteresuje.

 

Formatowanie jak makijaż!

No dobrze, ale co to ma wspólnego z formatowaniem tekstu? Wiedząc, że przeciętny czytelnik raczej na pewno nie przeczyta całego artykułu umieszczonego na stronie, możesz „zdecydować”, co przeczyta, stosując formatowanie – nagłówki, pogrubienia, kursywy. Inaczej mówiąc, możesz sprawić, że najważniejsze informacje same rzucą mu się w oczy. Formatowanie jest jak makijaż – podkreślasz nim to, co najważniejsze, najlepsze i co ktoś ma zauważyć.  Jak tego dokonać?

 

Nagłówki

Najważniejszym elementem formatowania tekstu są nagłówki. Oznacza się je znacznikiem H1, H2, H3 itd. Dzięki nagłówkom czytelnik w szybki sposób może odnaleźć to, co dla niego najistotniejsze. Przyjęło się, że im niższa jest cyfra przy nagłówku, tym większą czcionką go zapisujemy, np.

[H1] Zasady copywritingu [/H1]

[H2] Seo copywriting [/H2]

Jak już sam na pewno zauważyłeś, znacznik H1, H2 itd. piszemy tak, jak występuje on w języku HTML, a więc na początku nagłówka stawiamy znacznik [H1], a na końcu [/H1], pamiętając o ukośniku, który zamyka dany nagłówek.

Nagłówek zawsze powinien zawierać w sobie słowo kluczowe. Dzięki temu, strona z tekstami formatowanymi w ten sposób znajduje się na wyższych pozycjach wyszukiwarki, jest lepiej zoptymalizowana.

Pogrubienie i kursywa

Słowa kluczowe, czy inne ważne informacje, należy czasem w tekście wyróżnić. Najłatwiej zrobić to poprzez pogrubienie bądź kursywę. Te dwie formy formatowania posiadają swoje znaczniki: pogrubienie to [b], a kursywa [i]. Te znaczniki stosuje się zupełnie tak samo, jak nagłówki – umieszczamy znacznik przed słowem, które ma zostać pogrubione lub napisane kursywą i zamykamy znacznik, stosując ukośnik.

 

Przykłady:

Zdanie:

Copywriting [i]seo[/i] podnosi sprzedaż [b]produktu[/b].

będzie wyglądało tak:

Copywriting seo podnosi sprzedaż produktu.

 

Słowo „seo” zostało napisane kursywą dzięki znacznikowi [i], a słowo „produktu” zostało wytłuszczone za pomocą znacznika [b].

 

Odnośniki do innych stron

Za pomocą BBCode możemy wstawić także do tekstu linki, czyli odnośniki do innych stron internetowych. W jaki sposób? Jest to zależne od efektu, jaki chcemy uzyskać. Jeśli chcemy, by dany link stanowił hiperłącze, a więc by po kliknięciu sam odsyłał nas do konkretnej strony, musimy użyć znacznika [url]:

[url]https://gieldatekstow.pl/blog[/url]

 

Jeśli natomiast chcemy stworzyć odnośnik do strony, ale bez widocznego adresu, używamy podobnego znacznika, ale ze znakiem równości, czyli [url=] [/url]:

[url=https://gieldatekstow.pl/blog]Blog Giełdy Tekstów[/url]

 

Po kliknięciu w podkreślone zdanie, zostaniemy automatycznie przeniesieni na adres, którego tyczy się zdanie, czyli w tym przypadku na bloga Giełdy Tekstów.

Uwaga! W przypadku linku bez widocznego adresu url, znak równości w znaczniku piszemy tylko przed linkiem: [url=] ! W przypadku znacznika zamykającego, znaku równości nie stosujemy: [/url].

 

Podsumowując…

Znaczników używanych do formatowania jest o wiele więcej, np. akapit to znacznik [p], podkreślenie to [u]. Najczęściej będziesz stosował jednak pogrubienie [b], kursywę [i] i oczywiście nagłówki [H1], [H2].

Mam nadzieję, że temat formatowania za pomocą BBCode nie jest Ci już tak bardzo obcy. To naprawdę proste, wystarczy jedynie trochę poćwiczyć, by podnieść swój poziom i nauczyć się formatowania. Powodzenia!