Początki zawsze są trudne. Nie inaczej jest na początku każdej copywriterskiej przygody. Jeśli Ty także dopiero zaczynasz, a copywriterski żargon jest dla Ciebie czarną magią, ten poradnik jest stworzony dla Ciebie! Skupimy się dzisiaj na dwóch, a właściwie trzech najczęściej spotykanych, a nie zawsze zrozumiałych słowach: zzs, zbs oraz brief. Gotowy? Zaczynamy!

 

ZZS i ZBS, czyli skróty od… czego?

Zzs i zbs to najczęściej spotykane przez copywriterów skróty. Brzmią intrygująco i są niezwykle istotne przy każdym realizowanym zleceniu. O co chodzi? To bardzo proste, ale po kolei.

Skróty zzs i zbs odnoszą się do ilości znaków w tekście. Kiedy podejmujesz się jakiegokolwiek zlecenia na teksty, ilość znaków większości przypadków jest ściśle określona. No dobrze, załóżmy, że mamy zlecenie na tekst o długości 2000 zzs. Oznacza to, że końcową liczbę znaków w tekście wliczają się także spacje. Każda spacja jest kolejnym znakiem. Jeśli zamiast skrótu zzs zobaczymy skrót zbs, będzie to oznaczało, że spacje nie są traktowane jako osobny znak, a tekst ma być na 2000 znaków bez spacji.

Co to oznacza w praktyce? Przede wszystkim to, że tekst na 2000zzs będzie znacznie krótszy od tekstu na 2000zbs. Te skróty są dość oczywiste i łatwe do zrozumienia, a pojawiają się właściwie przy każdym zleceniu, bo liczba znaków zawsze jest ściśle określona.

 

Brief, czyli mapa dla copywritera

Copywriterzy współpracujący z firmami czy agencjami często spotykają się z terminem „brief”. Nawet, jeśli w treści zleceń, które realizujesz nie ma tego magicznego terminu, tak naprawdę za każdym razem z niego korzystasz! Czym więc jest brief? Mówiąc najprościej, brief to wszystkie informacje, które zleceniodawca wysyła Ci do stworzenia tekstu. Zawiera on w sobie informacje o firmie/produkcie – w zależności od tego, czego mają dotyczyć teksty. W briefie znajdzie się wszystko, co może

przydać się copywriterowi przy tworzeniu tekstu, a także wytyczne dotyczące ilości znaków, nagłówków, długość leadu itp. Bez briefu nie wiedzielibyśmy, jak właściwie zabrać się za tekst.

Brief jako lista pytań

Brief może mieć formę listy pytań, które copywriter zadaje zleceniodawcy przed rozpoczęciem tworzenia dla niego reklamowych treści. Chodzi tu o nazwę firmy, profil jej działalności, grupę odbiorców czy założone cele i efekty, termin realizacji zlecenia czy sposób rozliczenia. Wielu copywriterów posiada opracowany przez siebie brief, który wysyła do każdego zleceniodawcy, z którym rozpoczyna współpracę.

Przykład briefu:

  1. Nazwa firmy/ profil jej działalności/zasięg działalności
  2. Grupa docelowa/oczekiwania klientów/szczegóły do podkreślenia w ofercie
  3. Wartości firmy/jej misja/cele/zamierzenia
  4. Charakter tekstu, który ma zostać napisany/w jakiej formie/jakich zwrotów nie używać
  5. Długość tekstu/czas realizacji
  6. Forma rozliczenia

Powyższy przykład to oczywiście jedynie kilka pytań/zagadnień, które warto rozwinąć ze zleceniodawcą przed rozpoczęciem pracy nad tekstem. W wielu przypadkach to sam zleceniodawca wysyła własny brief dla copywritera. Wszystko zależy od konkretnego zlecenia, nie ulega jednak wątpliwości, że brief jest dla copywritera prawdziwym ułatwieniem i usprawnieniem pracy.

Podsumowując…

Dowiedziałeś się dziś, czym są najbardziej podstawowe, elementarne wręcz pojęcia copywritingu – zzs, zbs oraz brief. To wiedza, która z pewnością przyda Ci się w realizacji swojej twórczej kariery. Jeśli chcesz poznać więcej copywriterskich terminów i tajników tej twórczej pracy, zapraszam do lektury kolejnych wpisów!