Copywriting a umiejętności miękkie

Copywriting a umiejętności miękkie

Dziś, aby osiągnąć sukces, nawet w dyscyplinach wąskich i wyspecjalizowanych, potrzebne jest podejście interdyscyplinarne, elastyczne, by nie powiedzieć – zwinne. Co to oznacza? Wyspecjalizowanie i bycie dobrym w wąskiej dziedzinie niesie za sobą ryzyko przeoczenia szerszych kwestii lub ogólniejszych umiejętności istotnych z punktu widzenia wąskiej specjalności jaką uprawiamy.

Co znajdziesz w tym artykule?

Miękko w copy

O podstawowym pakiecie umiejętności dobrego copywritera napisano już wiele i pewnie wiele jeszcze zostanie napisane, jest to wszak aktywność pisarska i dziedzina marketingu stale rozwijająca się. Świadczą o tym rozliczne opracowania, poradniki oraz szkolenia dotyczące tego jak podnosić swoje kwalifikacje w copy. Dobrego copywritera poznamy zatem nie tylko po jego warsztacie, w zakres którego wchodzą niewątpliwie cechy ogólne, takie jak terminowość, elastyczność, dociekliwość, jakość warsztatu pisarskiego, znajomość SEO, analityczny umysł, czy wiedza marketingowa. Na rozmowach kwalifikacyjnych, lub co ważniejsze – w codziennej praktyce, przekonamy się często, iż dobry copywriter to nie tylko wymienione wyżej tak zwane twarde umiejętności, lecz także szereg umiejętności miękkich; często także i pewnych cech, których nabycie, praktykowanie lub świadome wdrażanie często jest w stanie pomóc, lub nawet przesądzić o naszym sukcesie w copy.

O pracy w pracy i po pracy

Praca copywritera, poza wymienianymi jednym tchem obok wyżej wspomnianych umiejętności zdolnościami w komunikacji interpersonalnej to także szereg zachowań lub postaw z obszaru różnych innych dziedzin. Często samo hasło komunikacja personalna brzmi dość niejasno, mimo, iż zasadniczo każdemu, kto copywritingiem się zajmuje (lub chciałby), jej definicja jest chlebem powszednim, bliska, lub ma jej własną definicję. W niniejszym tekście chciałbym podzielić się z czytelnikami własną jej koncepcją.

Copywriting to praca z klientem lub biznes partnerem – innym podmiotem gospodarczym, indywidualnym, lub działem firmy, dla której świadczymy naszą usługę. Często mówi i pisze się, iż istotną rolę w tej relacji odgrywają umiejętności negocjacyjne – zarówno w zakresie warunków współpracy, wyceny jak i samej jakości czy objętości tekstu. Istotną umiejętnością uzupełniającą standardową oraz (kiedy trzeba) asertywną komunikację będzie umiejętność zadawania pytań. Nie tylko mam tutaj na myśli tę umiejętność jako jedno z kluczowych źródeł pozyskiwania informacji niezbędnych do wykonania zadania, zlecenia lub projektu. Praca copywritera (zwłaszcza technicznego) często oznacza liczne interakcje z zespołami lub pracownikami zaplecza technicznego firmy (programiści, testerzy, inżynierowie – innymi słowy wyspecjalizowane w danej dziedzinie umysły ścisłe). Współpraca z nimi wymaga nie tylko znajomości tematu, branży, lub zakresu wykonywanej pracy. Często przydać się w niej może również specyfika komunikacji danego środowiska; poziom stechicznienia ich roboczego żargonu, modele współpracy w jakich funkcjonują lub jakie wypracowali, lub nawet znajomość rynku, czy też modelu biznesowego lub sprzedażowego w którym działa firma. W tym sensie do jakościowego wykonania naszej pracy przydatną wiedzą może okazać się znajomość charakterystyki klientów, lub partnerów biznesowych danej firmy oraz ich potrzeb.

W zakresie komunikacji z klientem, specjalistą, lub innym działem firmy, dla której świadczymy usługi copywriterskie, istotnym elementem determinującym skuteczne porozumienie, budowanie relacji lub także skrócenie czasu tego procesu, lub czasu wykonania zadania będą także: pokonywanie obiekcji, umiejętność komunikacji na temat kwestii trudnych lub spornych, oraz odporność na krytykę. W przypadku proponowanych nam lub narzuconych celów trudnych do zrealizowania, lub jeżeli w naszej opinii proponowana strategia lub forma zlecanego tekstu budzi nasze wątpliwości, powinniśmy być każdorazowo gotowi na wyrażenie własnej opinii. Pomoże nam to uniknąć możliwych niedomówień lub rozbieżności w końcowej fazie projektu lub współpracy.

Również odporność na krytykę jest bardzo istotna w tym obszarze. Nie każda krytyka z którą się spotkamy może być merytoryczna lub konstruktywna (przynajmniej w swojej pierwszej fazie). Każda jednak może być cenną lekcją i źródłem informacji na temat tego co było jej powodem i dlaczego do tego doszło, a także – co najważniejsze – jak uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości.

Podsumowując

Copywriting jest zajęciem angażującym szereg umiejętności w zakresie obróbki tekstu, biegłości językowej, specjalizacji w danej branży, a także znajomości miękkich umiejętności komunikacyjnych, z pogranicza marketingu, psychologii czy technik negocjacyjnych. Poszerzając naszą wiedzę i umiejętności w tym zakresie, będziemy gotowi stawić czoła ciekawszym i bardziej wymagającym zadaniom i zleceniom copywriterskim.

Podziel się swoją opinią
Adrian Stacherczak
Adrian Stacherczak
Artykuły: 1

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

17 − jedenaście =